boek
 x 
icon_twicon_fbicon_yt
12.jpg

Bestel-nu-Up

 

KAARTENMAPJE

Nog steeds verkrijgbaar: een setje met 10 briefkaarten in een kartonnen mapje.

€ 7,50 | leverbaar vanaf 29 mei (De kaarten zijn niet los te koop.)

 

 

kaarten voorbeeld web


 

ARCHIEF:

 

Concertprogramma mei 2014

BEELDENSTORM

KOORBOEK 5 [CODEX E]

 

Tijdens de concerten werd u als publiek als het ware meegenomen naar het jaar 1566. Rondom u en de zangers hangt een onheilspellende sfeer, maar de muziek die gezongen wordt trekt zich daar niets van aan, die blijft wonderschoon en gericht op het eeuwige.

 

29 mei Pieterskerk Leiden, 30 mei Domkerk Utrecht, 31 mei Martinikerk Groningen, 1 juni Grote Kerk Alkmaar, 

Programma:

CONCERTPROGRAMMA 

JOANNES FLAMINGUS? (FL. 1565-1573) - Regina celi

THOMAS CRECQUILLON (C. 1510-1557) - Missa Ie prens en gray: Kyrie

MICHIEL SMEEKERS (FL.1544-1552) - Inviolata, integra et casta

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Gloria

CLAUDIUS POTOLETUS (FL. 1545-1567) - De profundis clamavi

JACOBUS CLEMENS NON PAPA (C. 1510-C. 1556) - Ave Maria

BENEDICTUS [APPENZELLER] (C. 1480-C. 1558) - Salve regina (cantus fi rmus: Myns liefkens bruyn ooghen)

-- PAUZE --

JOANNES FLAMINGUS - Salve regina

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Sanctus

JEAN RICHAFORT (C. 1480-C. 1547) - Jherusalem luge

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Agnus dei

JOANNES FLAMINGUS - Iam bone pastor

UItvoerenden:

EGIDIUS KWARTET* & COLLEGE

 

 _______________________________________________________________________________________________________________________

 

Concertprogramma mei 2013

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 4: FESTI (FEEST) - Een 16e eeuws Happy Hour

Midden in deze voor de cultuur allesbehalve vrolijke tijden brengt het Egidius Kwartet & College de feestelijke editie van het zes jaar durende Leidse Koorboeken project. Het vierde Koorboek (codex D) bevat namelijk een grote hoeveelheid motetten die voor kerkelijke feesten en heiligendagen zijn geschreven.

“Alleluia’s” klinken in de Paastijd, “Noe’s” rond kerst en met gepaste vroomheid wordt de lof bezongen van onder anderen Kerkmaagden, Martinus, Dionysius, het Heilig Kruis en natuurlijk van Maria.

Zoals ieder jaar zijn de Leidse Koorboeken concerten meer dan een concert. Ze zijn een belevenis. Een Leidse Koorboeken concert bezoeken is grote stap terug in de tijd zetten, naar de renaissance, de tijd waarin muziek onthechte en pure schoonheid was en beheerste extase.

De Egidius zangers zingen in hun rode toga’s in een cirkel in het midden van de kerk, u als publiek zit er omheen, en maakt als het ware deel uit van die ‘tovercirkel’ waaruit de pracht van polyfonie onweerstaanbaar meeslepend opklinkt.

programma...

zangers...

_______________________________________________________________________________________________________________________ 

Concertprogramma mei 2012

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 3: Requiem

(Codex C = Leiden ms. 1440)

 

REQUIEM – Mis voor de gestorvenen

 

Het derde koorboek dat dit jaar in het zonnetje staat, ook wel Codex C genoemd, is gemaakt in 1559. Het opent met vier prachtige missen, waaronder een anoniem overgeleverde requiemmis. De meeste dodenmissen in de Pieterskerk werden eenstemmig, gregoriaans uitgevoerd. Slechts bij speciale gelegenheden, of als de familie vermogend genoeg was om de zangers te betalen, klonk zo’n polyfone (meerstemmige) requiem.

 

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er twee requiems in het derde koorboek staan; het hierboven genoemde anonieme en een requiem van Jean de Richafort, dat hij als in memoriam voor de overleden grootmeester Josquin des Prez schreef. Dat prachtige requiem is nog niet zo lang geleden briljant op cd gezet door het Huelgas Ensemble en daarom heeft het kwartet besloten op de derde Leidse Koorboeken cd de aandacht te richten op het anonieme, dat weliswaar veel eenvoudiger en bescheidener van opzet, maar toch van een ontroerende schoonheid is.

De gregoriaanse melodieën zijn subtiel maar herkenbaar in een meerstemmig vlechtwerk verstopt en de componist heeft als het ware een ‘klankspotje’ op het “lux eternam” gezet, het eeuwige licht dat troost geeft en uitkomst biedt. In het concert echter zullen we proberen de mooiste en indrukwekkendste delen uit beide requiems te combineren, zodat de luisteraar toch een goede indruk krijgt van de ongelofelijke compositorische als mystieke rijkdom van dit derde Koorboek.

 

In dat derde boek staat nog veel meer; na de vier in het Koorboek opgetekende missen volgen negen Mariahymnen en één van de beroemdste en geliefdste composities van de zestiende eeuw; het Stabat Mater van Josquin des Prez. De vierentwintig motetten die daar weer op volgen zijn voor het grootste deel van de hand  van de beroemdste componist uit die tijd: Clemens non Papa. Een selectie van de mooiste motetten staat op deel 1 van de dubbel-cd, een zesstemmige mis van Cornelius Canis (de kapelmeester van Keizer Karel V) en het anonieme requiem staat op deel 2 van de dubbel-cd.f

 


 

Concertprogramma mei 2011

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 2: Magnificat!

(Codex B = Leiden ms. 1439)

 

Egidius Kwartet & College

 

Het tweede koorboek is vervaardigd in 1559. Als er één koorboek in Leiden representatief is voor zowel de ongelofelijke luisterijke pracht voor hoogtijdagen als voor de ingetogen luister van de ‘kleine getijden’ dan is het wel dit tweede koorboek; codex B.

De hoofdrolspeler is Jacobus Clemens non Papa die in de Nederlanden en ver daarbuiten een van de populairste componisten van de zestiende eeuw was. Er staan tien fantastische motetten en een ‘set’ van acht imposante Magnificats, van zijn hand in dit koorboek. De Magnificats (Lofzang van Maria) behoorden tot het belangrijkste repertoire van de getijdencolleges, ze waren het centrale en vaste muziekstuk in de dagelijkse vespers, waarin Maria centraal stond. Na de versper volgden de ‘completen’, die besloten werden met de mooie avondhymne Christe qui es lux. Nergens anders dan in Leiden treffen we zoveel ontroerende zettingen van deze hymne aan.

 

Anonymus | Venite ad me

Anonymus | Aurea luce

Cristian Hollander (c1510-1568/69) | In nomine

Iosquin Baston (fl1542-1563) | Dum transisset

Anonymus | Nunc dimittis

Anonymus | Christe qui lux es (folio 328)

Clemens non Papa (c1510-1555/56) | Magnificat sexti thoni

Jean Richafort (c1480-c1547) | Ego sum qui sum

 

Anonymus | Maria mater domini

Anonymus | Angelus autem

Anonymus | Pange lingua

Clemens non Papa | Heu mihi

Anonymus | Christe qui lux es (folio 274)

Clemens non Papa | Magnificat octavi thoni

 

 

Egidius College

 

Ellen van Ham | superius

Susan Jonkers | superius

Michaela Riener | superius (20, 21, 26, 27, 28, 29 mei)

Helen Thomson | superius (22 mei)

Hugo Naessens | altus

Andre Cats | tenor

Robert Coupe | tenor

Scott Wellstead | tenor

Matthew Vine | tenor

Jasper Schweppe | bariton (20, 26, 28, 29, 30 mei)

Arnout Lems | bariton (21,22, 27 mei)

Kees Jan de Koning | bas (20, 21, 22 mei)

Hans Pootjes | bas (26, 27, 29 mei)

Philippe Favette | bas (28 mei)

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Concertprogramma mei 2010

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 1: Het eerste koorboek
[Codex A = Leiden ms. 1438]

 

Egidius Kwartet & College

Leo van Doeselaar - orgel (alleen 30 mei in Leiden)

 

 

Thomas Crecquillon

Johannes Lupi

Anoniem

Johannes Cleeff

Anoniem

Joachimus de Monte        

 

Pauze

 

Thomas Crecquillon

Anoniem

Joachimus de Monte

Anoniem

Petrus Manchicourt

Gregoriaans

Recordare Domine – Propterea maestum        

Vidi speciosam – Quae est ista

Missa Sancta Maria : Kyrie & Gloria

Peccata mea – Quoniam iniquitatem

Missa Sancta Maria : Credo

Christus resurgens – Mortuus est enim

 

 

 

Veni in hortum meum

Missa Sancta Maria : Sanctus

Angelus Domini – Angelus Domini

Missa Sancta Maria : Agnus Dei

Reges terrae (eerste deel)

De zangers

De zangers die aan de concerten in mei/juni 2010 meededen waren:

 

Superius:

Altus:

Tenor:

Bariton:

Bas:

 

Ellen van Ham, Susan Jonkers.

Peter de Groot, Hugo Naessens, Oscar Verhaar.

Achim Schulz, Christopher Kale, André Cats, Robert Coupe, Matthew Vine.

Hans Wijers, Robert Buckland (28-30 mei), Jasper Schweppe (3-4 juni).

Donald Bentvelsen, Bas Ramselaar, Hans Pootjes (28-29 mei, 3-4 juni), Kees-Jan de Koning (30 mei).

 

DVD - Uitverkocht

 

De dvd The making of... vertelt het verhaal van de eerste ontmoeting met de Leidse Koorboeken in het Regionaal Archief, via de CD-opnames in Mijnsheerenland van de eerste CD, tot en met het première-concert in de Leidse Pieterskerk in mei 2010. Een sympathieke ontdekkingsreis: Peter de Groot, die pijprokend door Leiden struint, op zoek naar de Koorboeken en naar het huis van de man die ze schreef: Anthonius de Blauwe.

Met bijzondere concertopnames en: de zangers van het Egidius Kwartet die vertellen over de emotie in de muziek, zuiverheid van zingen, het reizend bestaan van de muzikant en... hun favoriete popzangers.

Klik hier voor een preview.

Regie: Daniël Brüggen

 

Prijs: € 9,95

 

  Bestel-nu-Up 

 

Radiospot

 

COMPLEET ASSORTIMENT

Klik »hier» voor het complete winkel assortiment van de leidsekoorboeken

 

Bestel-nu-Up

 

LEIDSE KOORBOEKEN DEEL 6:  Codex F

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 19,95 | leverbaar vanaf 22 mei 2015

wanneer u nu bestelt én een van de concerten bezoekt, kunt u de CD op het concert afhalen.

 

 

Als we de componisten uit Koorboek F in ogenschouw nemen, kunnen we vaststellen dat die in meerderheid actief waren in Vlaanderen of in Noord-Frankrijk. Nicolas Gombert was in dienst van Karel V en Benedictus Appenzeller zwaaide de scepter in de Brusselse kapel van Maria van Hongarije. Clemens non Papa was in dienst van Philippe II de Croÿ, een van de belangrijkste generaals van Karel V, en Lupus Hellinck zong in de St. Donaas in Brugge. Jean Richafort werkte zowel in de St. Romboutskerk te Mechelen als in de St. Gilliskerk te Brugge. De Noord-Franse componisten onderhielden banden met het Franse koninklijke hof (Jean Mouton, Pierre Moulu, en Claudin de Sermisy) of waren elders in dienst (Jean Courtois bij Bisschop Robert de Croÿ en Pierre de Manchicourt in de kerken van Arras, Tours, en Doornik). In dit relatief homogene gezelschap van componisten die ruwweg tussen 1490 en 1515 geboren werden is Jean Mouton, die voor 1559 geboren werd, de senior. De echte nestors zijn echter Josquin des Prez en Pierre de la Rue, van wie elk één mis in het koorboek staat opgetekend: de Missa L’homme armé sexti toni van Josquin en de Missa Puer natus est van La Rue. Dat deze composities nog in het midden van de zestiende eeuw in een koorboek uit de Lage Landen voorkomen is opmerkelijk: zo populair als de mismuziek van Josquin en La Rue was tijdens hun leven, zo weinig werd daarvan sinds het midden van de 16e eeuw in de Lage Landen nog uitgevoerd.

 

Naast de twintig missen bevat Koorboek F ook nog enkele korte liturgische composities, waarvan er enkele op deze cd’s te beluisteren zijn. Deze werken zijn, met uitzondering van het Regina celi van Franciscus de Novo Portu, anoniem of van de hand van lokale componisten zoals Johannes Flamingus en Joachimus de Monte (zie over hen de toelichtingen bij cd-sets 2 en 4). In het geval van de componist van het Regina celi gaat het naar alle waarschijnlijkheid om Franciscus Mergot, die in de rekeningen van 1560 tot 1576 van het hof van Maximiliaan II van Oostenrijk voorkomt met de toevoeging “de Novo Portu”. Lange tijd werd vermoed dat deze Franciscus uit Spanje afkomstig was, maar het is veel waarschijnlijker dat hij uit het Vlaamse Nieuwpoort kwam.

 

 

 

LEIDSE KOORBOEKEN DEEL 5:  Codex E

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 30,00 | leverbaar vanaf 28 mei 2014

 

Beeldenstorm - Rijksmuseu kopie

 

Het vijfde koorboek, officieel ms. 1443 geheten en in het gebruik codex E genoemd, is vervaardigd in of rond 1567 en daarmee jonger dan het zesde koorboek, dat uit 1565/66 stamt. Het is geen pronkboek maar een relatief klein gebruiksboek dat is samengesteld uit verschillende bij elkaar gebonden manuscripten, die op meerdere papiersoorten en in verschillende kopiisten-handschriften zijn geschreven. Men zou bijna denken dat men tot het bijeenbinden van ‘restjes’ in een heus boek is overgegaan om verlies te voorkomen.

Van augustus tot november 1566 waren er geen katholieke diensten in de Pieterskerk. Op 10 november1566, St. Maartensdag, wordt er een nieuwe raad geïnstalleerd, keert de rust weer in Leiden en nemen de katholieke erediensten, waaronder de getijden, weer een aanvang. Vanaf augustus 1567 heerst er een waar schrikbewind: Alva maakt de macht uit. De "IJzeren hertog" stelt een rechtbank in, de Raad van Beroerte, bijgenaamd de Bloedraad. Vanaf augustus

1567 heerst er een waar schrikbewind.

Tegen deze achtergrond is codex E ontstaan. Niemand in dat jaar realiseerde zich dat het de vooravond zou zijn van het einde van het Zevengetijdencollege. Misschien hebben de zangers na de schokkende gebeurtenissen in hun kerk ingezien dat het belangrijk was om hun materiaal in een handzamere, dat wil zeggen, gebonden vorm, bijeen te brengen, en geeft codex E daarom zo’n rommelige indruk. Het is een grillige en zeer diverse verzameling muziekstukken en genres waar Joannes Flamingus weer de hoofdrol speelt; boven twaalf stukken prijkt zijn naam, en van nog eens drieëndertig stukken mag men aannemen dat ze ook van zijn hand zijn, dat is bijna de helft van het boek, dat in totaal 105 composities bevat. Ook Joachim de Monte en Benedictus [Appenzeller] zijn goed vertegenwoordigd. Bovendien treffen we werken aan van twee oud-zangmeesters van de Pieterskerk, uit de veertiger jaren, waaronder het enig bekende stuk van Michal Smeekirs (fl1544-1552) die in 1546 achtereenvolgens zanger en zangmeester in Leiden was en van zijn opvolger, Claudius Potoletus (Claude Patoulet) (fl 1545-1550).

Luister hier naar een track van de CD: Salve Regina van Joannes Flamingus.

 

 

 

LEIDSE KOORBOEKEN DEEL 4:  Codex DBestel-nu-Up

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 19,95

 

 

DSC6078

Het vierde koorboek, dat dit jaar in het zonnetje staat (ook wel codex D genoemd) is gemaakt rond 1566. Het bevat een vijftigtal vier- en vijfstemmige motetten die op belangrijke kerkelijke feestdagen werden gezongen; Mariafeesten, heiligendagen, Paas- en Kersttijd.

Net als in de eerste drie koorboeken spelen de componisten Clemens non Papa [1510/15 - 1555/56 en Thomas Crecquillon c1510 - 1557) een hoofdrol, maar ook staat er mooi en belangrijk werk van de Fransman Philippe Verdelot (c1475 - c1552) en Jean Richafort (c1480 - c1547) in. Daarnaast laat het kwartet natuurlijk niet de kans aan zich voorbij gaan om het enig overgebleven motet voor de feestdag van de Heilige Martinus van de hand van de volslagen onbekende Franciscus Ysenbaert te zingen.

In die zestiger jaren van de zestiende eeuw werd in Leiden Johannes Flamingus aangesteld  als zangmeester. Hij maakt op spectaculaire wijze zijn debuut in de Koorboeken met een adembenemende zesstemmige compositie. We zullen in de laatste twee koorboeken, die de volgende jaren centraal staan nog veel van hem horen!

Het kwartet en college zijn bijzonder verheugd dat ook het geniale en ontroerende Maria motet ‘Virgo prudentissima’ van Nicolas Payen in het koorboek is te vinden. Payen was tot het jaar 2000 volstrekt vergeten, maar het Egidius Kwartet heeft die vergissing in dat jaar goed gemaakt door zijn werk een prominente plaats op de hun cd Tota Vita te geven, een cd die gewijd was aan de hofcomponisten van Karel V. Al die componisten, Gombert, Crecquillon, Canis en Payen komen in het vierde koorboek voor.

Op de nieuwe dubbel-cd, die eind mei 2013 uitkomt, is een representatieve selectie te vinden van een bonte verscheidenheid van namen, stijlen en onderwerpen. In de drie concerten maakt u met deze muziek in vogelvlucht een reis door het kerkelijk jaar, van de vrolijke adventtijd, via de passie- en paastijd naar Allerheiligen.

 


Bestel-nu-Up

 

LEIDSE KOORBOEKEN DEEL 3:  Codex C (Ms. 1440)

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 30,00 | nu leverbaar!

REQUIEM – Mis voor de gestorvenen

 

Het derde koorboek is gemaakt in 1559. Het opent met vier prachtige missen, waaronder een anoniem overgeleverde requiemmis. De meeste dodenmissen in de Pieterskerk werden eenstemmig, gregoriaans uitgevoerd. Slechts bij speciale gelegenheden, of als de familie vermogend genoeg was om de zangers te betalen, klonk zo’n polyfone (meerstemmige) requiem.

 

In het derde koorboek staan twee requiems; het hierboven genoemde anonieme en een requiem van Jean de Richafort, dat hij als in memoriam voor de overleden grootmeester Josquin des Prez schreef. Dat prachtige requiem is nog niet zo lang geleden briljant op cd gezet door het Huelgas Ensemble en daarom heeft het kwartet besloten op de derde Leidse Koorboeken cd de aandacht te richten op het anonieme, dat weliswaar veel eenvoudiger en bescheidener van opzet, maar toch van een ontroerende schoonheid is.

 

In dat derde boek staat nog veel meer; na de vier in het Koorboek opgetekende missen volgen negen Mariahymnen en één van de beroemdste en geliefdste composities van de zestiende eeuw; het Stabat Mater van Josquin des Prez. De vierentwintig motetten die daar weer op volgen zijn voor het grootste deel van de hand  van de beroemdste componist uit die tijd: Clemens non Papa. Een selectie van de mooiste motetten staat op deel 1 van de dubbel-cd, een zesstemmige mis van Cornelius Canis (de kapelmeester van Keizer Karel V) en het anonieme requiem staat op deel 2 van de dubbel-cd.

 


 

 

Bestel-nu-Up

LEIDSE KOORBOEKEN 1 en 2: combi-aanbieding

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 54,95 | combi-aanbieding | direct leverbaar

Bij het bestellen van beide dubbel-CD's krijgt u dus 10 euro korting!

 

Tijdelijk ontvangt u bij aankoop van de combi-aanbieding de dubbel-CD

Tielman Susato van Egidius Kwartet & Consort geheel gratis.

Uw voordeel loopt daarmee op tot 25 euro!

 

 


 

Bestel-nu-Up

LEIDSE KOORBOEKEN DEEL 2:  Codex B (Ms. 1439)

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 19,95 | direct leverbaar

 

Het tweede koorboek is vervaardigd in 1559. Als er één koorboek in Leiden representatief is voor zowel de ongelofelijke luisterijke pracht voor hoogtijdagen als voor de ingetogen luister van de ‘kleine getijden’ dan is het wel dit tweede koorboek; codex B.

De hoofdrolspeler is Jacobus Clemens non Papa die in de Nederlanden en ver daarbuiten een van de populairste componisten van de zestiende eeuw was. Er staan tien fantastische motetten en een ‘set’ van acht imposante Magnificats, van zijn hand in dit koorboek. De Magnificats (Lofzang van Maria) behoorden tot het belangrijkste repertoire van de getijdencolleges, ze waren het centrale en vaste muziekstuk in de dagelijkse vespers, waarin Maria centraal stond. Na de versper volgden de ‘completen’, die besloten werden met de mooie avondhymne Christe qui es lux. Nergens anders dan in Leiden treffen we zoveel ontroerende zettingen van deze hymne aan!

 

Egidius Kwartet

De Leidse Koorboeken Volume 2

Altus:              

Tenor:

Bariton:

Bas:

Peter de Groot

Jon Etxabe-Arzuaga

Hans Wijers

Donald Bentvelsen

 

 

Egidius College

Superius:

 

Altus:              

Tenor:

 

Bariton:

Bas:

Ellen van Ham, Susan Jonkers, Michaela Riener,

Helen Thomson

Hugo Naessens

André Cats, Robert Coupe, Stefan Berghammer,

Matthew Vine, Scott Wellstead  

Jasper Schweppe

Bas Ramselaar, Kees-Jan de Koning

 

Opnameleider:  Erik Beijer

Techniek:         Tom Dunnebier

 

CD 1

Cristianus Hollander c.1510-1568/69            

Clemens non Papa c.1510-1555/56

Anonymus

Clemens non Papa

Anonymus

Anonymus

Johannes Lupi c.1506-1539

Clemens non Papa

Anonymus

Jean Richafort c.1480-c1547

Iosquin Baston fl.1542-1563

In nomine

Heu mihi
Angelus autem domine 
Maria Magdalena
Victime paschali 
Venite ad me omnes
Tu deus noster 
Iherusalem surge
O Elisabeth 
Ego sum qui sum 
Dum transisset

 

CD 2

 

Anonymus

Anonymus

Anonymus

Clemens non Papa                                     

Anonymus

Anonymus

Anonymus

Anonymus

Anonymus

Clemens non Papa

Anonymus

Anonymus

Anonymus

Clemens non Papa

Anonymus

Iam bone pastor

Maria Mater domini

Ave maris stella

Magnificat quarti thoni

Nunc dimitis quarti toni

Christe qui lux es 

Christe qui lux es

Aurea luce

Quod chorus vatum

Magnificat sexti thoni

Christe qui lux es

Pange lingua

Veni creator spiritus

Magnificat octavi thoni

Christe qui lux es

 

 

 

 
 
 

Bestel-nu-UpLEIDSE KOORBOEKEN DEEL 1:  Codex A (Ms. 1438)

EGIDIUS KWARTET & COLLEGE o.l.v. Peter de Groot

€ 30,00 | direct leverbaar

 

 

In het eerste koorboek, dat vervaardigd is in 1549, staan opmerkelijk veel composities van Thomas Crecquillon, alle in zijn kenmerkende rijke, uiterst ingenieuze en solide stijl. De vrijwel onbekende Joachimus de Monte is ook goed vertegenwoordigd, met sprankelende, feestelijke composities.

Van de vier missen die in het koorboek staan heeft het Egidius College er twee opgenomen.

De vierstemmige van Nicolas Gombert, de ‘godfather’ van de Habsburgse polyfone, die diep, rijk en schoon is en voorzien van eindeloos in elkaar grijpende lijnen en motieven.

En de anoniem overgeleverde monumentale zesstemmige missa Sancta Maria. Dit indrukwekkende meesterwerk is een waardige en fantastische bekroning van zowel koorboek als CD.

 

Luister hier naar het Hosanna uit deze mis:

De Leidse Koorboeken Volume 1


Egidius Kwartet

Altus:

Tenor:

Bariton:

Bas:

Peter de Groot

Jon Etxabe-Arzuaga

Hans Wijers

Donald Bentvelsen

 

 

Egidius College

Superius:

 

Altus:

Tenor:

 

Bariton:

Bas:

Barbara Borden, Susan Jonkers, Michaela Riener,

Keren Motseri

Hugo Naessens, Oscar Verhaar

Christopher Kale, Robert Coupe, Stefan Berghammer,

Matthew Vine, Lior Lavid Leibovici, Guido Groenland

Jasper Schweppe

Bas Ramselaar, Hans Pootjes, Willem Ceuleers

 

Opnameleider:  Erik Beijer

Techniek:         Tom Dunnebier

 

 

CD 1

Thomas Crecquillon (c1510 - 1557)

Johannes Cleeff (1528 - 1582)

Johannes Richafort (c1480 - c1547)

Joachimus de Monte (1550 - 1555)

Benedictus Appenzeller (c1485 - c1558)

Christian Hollander (c1510 - c1568)

Thomas Crecquillon

Thomas Crecquillon

Thomas Crecquillon

Thomas Crecquillon

Joachimus de Monte

Recordare Domine - Propterea maestum

Peccata mea - Quoniam iniquitatem

Quem dicunt homines - Petre diligis me

Christus resurgens - Mortuus est enim

O magnum mysterium - Ave Maria

Ego sum panis - Ego sum panis – Gloria

Memento salutis auctor - Maria mater

Servus tuus - Declaratio sermonum

Ave salutis ianua - mysterium mirabile

Veni in hortum meum - In lectulo meo

Angelus Domini - Angelus Domini

 

CD 2

Nicolas Gombert (c1495 - c1560)

Anoniem

Missa beati omnes

Missa Sancta Maria

 

 

 

 

 

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

 

1-leiden 2-leiden-stad  4-RAL 5-FPK10-Leiden50jaarMonumentenstad_50  cultuurfonds_horizontaal_kleur  max

6-stedelijk-Museum-Leiden 7-cultuurfonds-leiden8-KRO  vsbfonds_rgb