webbanner2015g

 x 
icon_twicon_fbicon_yt

Egidius College

Over de uitvoering van de muziek uit de koorboeken in de 16e eeuw zijn we redelijk goed geïnformeerd. De kapel van de Pieterskerk bestond doorgaans uit acht zangers en een paar choralen (koorknapen). Afhankelijk van het getijde en de gelegenheid verschilde de grootte van de zangersgroep.

Om het repertoire recht te doen en om een grotere klankdiversiteit te waarborgen heeft het kwartet een groep van extra zangers aan zich verbonden. Zij zullen in combinatie met het kwartet gaan opereren onder de naam van Egidius College. Het college bestaat uit best gekwalificeerde zangers voor deze specifieke muziek. De groep bestaat uit sopranen,  alten, haute-contres, tenoren, baritons, bassen en bassen profondo. 

 

De zangers in 2014: 

 

Getijdendag

Donald Bentvelsen

 

"Codex E is chronologically later than Codex F; some of the pieces are actually dated 1566. The writing, which was almost like calligraphy in the first books, looks as if it was done in a hurry, almost as if the urgency of the nearing reformation can be felt. I see quite a few parallels with our times here, where in the Netherlands the arts are threatened by multiple budget cuts, and the cabinet is in favour of motorways and jet fighters. Prime minister Rutte will go into history as the next iconoclast. Enjoy this unbelievably beautiful music written standing on the edge of a cliff, at the end of an era!"

 Donald Bentvelsen

Stefan Berghammer

 

"The Egidius College is a very rare opportunity to work together with colleagues who are really dedicated to singing renaissance music and love the search of the endless beauty this kind of music is hugely rich of."

 Stefan Berghammer tenor kln

Daniel Elgersma

 

"This project is special for me because it gives me the opportunity to sing with a fantastic group of singers a recently rediscovered repertoire that hasn’t been sung or heard for over 400 years. It is thrilling to sing this forgotten music back to life after four centuries of silence.”

 Daniel Elgersma

Albert van Ommen

 

"Zingen met deze fantastische groep mensen is altijd een feestje.
Met de hemelse muziek waan je jezelf, zingend in een engelenkoor."

 Albert van Ommen

Maria Valdmaa

 

"For me, this project is an attempt to find an unknown emotional and spiritual state of being x when the space and musical material are given. I think that it is remarkable how Peter with his fascination and enthousiasm has managed to engage so many of us in this quest."

 
 Maria Valdmaa sopraan

 Bas Ramselaar

 

"Ik heb meegwerkt aan de opnamen van het eerste en tweede boek (Codex A en B) en nu dus aan het vijfde boek (Codex E).
Ik kijk erg uit naar de concerten eind mei, begin juni, want dan mogen we als Egidius College de Missen en Motetten die in de Leidse Koorboeken staan opgetekend weer tot klinken brengen op de plek waar de composities 450 jaar geleden dagelijks in de diensten werden gezongen door professionele zangers: in de Leidse Pieterskerk.
Mijn grote waardering gaat uit naar Peter de Groot voor zijn inspiratie, zorgvuldigheid en tomeloze energie waarmee hij te werk gaat bij het letterlijk en figuurlijk onder het stof vandaan halen van deze tijdloze vocale kerkmuziek!"

 

Bas Ramselaar bas kopie

Hugo Naessens

 

"Working on this project with this group has it all. Great people around me, some of them dear and old friends, lots and lots of fun and getting to sing stuff that puts things into music that cannot be put into words. True holiness never fails to hit me right between the eyes."

 Hugo Naessens countertenor

 Robert Coupe, tenor

 

"I've been involved in the LKB project from the start, and over the five years to date have got to know quite a few composers I'd never heard of and have become re-acquainted with others I know and love. Highlights are Clemens non Papa and Richafort. Peter's selections from the choirbooks have included frequent examples of sublime music. His selection of singers has also resulted in the exceptionally high level of music-making we enjoy. I like and respect my colleagues, and we have plenty of laughs too! I'm proud to take part in producing this historic document, which also happens to contain some of the Renaissance's finest music."

 

 Robert Coupe

Maria Goetze

 

"Vanaf de opnames van LKB III zing ik met het Egidius College en ik vind het nog steeds heerlijk. Hoewel de werken meer dan 450 jaar oud zijn, heeft het musiceren met het College niets stoffigs of academisch. De muziek blijkt nog steeds springlevend en het is een feest om haar met zoveel andere toegewijde zangers opnieuw tot klinken te mogen brengen!"

 Maria Goetze sopraan

Gerben van der Werf

 

"Het Leidse Koorboekenproject is voor mij een uitgelezen kans om samen te werken met de beste vocalisten uit het land om de liefde voor oude muziek te intensiveren. De gewaarwording dat de mensen om me heen waanzinnig muzikaal zijn en op zo’n hoog niveau musiceren dat ze geen fouten meer maken is zonder meer inspirerend."

 

 Gerben van der Werf

Kaspar Kröner

 

"Singing music from the Leidse Koorboeken for me is like becoming a choir-boy/-scholar from times past, singing every day several times and getting to know all those interesting locations of historical Leiden: a magical world."

 Kaspar Kröner counterteno kopie

João Moreira

 

"In the last years I had the experience to sing music from composers like Frei Manuel Cardoso, Duarte Lobo, Diogo Dias Melgás, Estevão de Brito, etc… that they wrote during the XVI and XVII centuries in my home town, Évora, Portugal. Therefore, it was for me an amazing experience to participate in this recording with Egidius Kwartet and see the influences that the music from this centuries have on each other.” 

 Joao Moreira

Ellen van Ham

 

Schoonheid, verbondenheid en harmonie: De Leidse Koorboeken! 

Ellen van Ham , sopraan

De zangers die tijdens de concerten in mei 2014 optreden:

Ellen van Ham superius

Maria Goetze superius

Peter de Groot altus

Dorien Lievers altus

Hugo Naessens altus

Kaspar Kröner altus

Joao Moreira tenor

Albert van Ommen tenor

Stephan Berghammer tenor

Robert Coupe tenor

Matthew Vine tenor

Donald Bentvelsen bas

Hans Wijers bas

Jasper Schweppe bas

Bas Ramselaar bas

 

Egidius College

Over de uitvoering van de muziek uit de koorboeken in de 16e eeuw zijn we redelijk goed geïnformeerd. De kapel van de Pieterskerk bestond doorgaans uit acht zangers en een paar choralen (koorknapen). Afhankelijk van het getijde en de gelegenheid verschilde de grootte van de zangersgroep.


Om het repertoire recht te doen en om een grotere klankdiversiteit te waarborgen heeft het kwartet een groep van extra zangers aan zich verbonden. Zij zullen in combinatie met het kwartet gaan opereren onder de naam van Egidius College. Het college bestaat uit best gekwalificeerde zangers voor deze specifieke muziek. De groep bestaat uit sopranen,  alten, haute-contres, tenoren, baritons, bassen en bassen profondo. 

 

 

De zangers

De zangers die aan de concerten in mei 2013 meedoen:

 

EGIDIUS COLLEGE

Ellen van Ham superius

Maria Goetze superius

Hugo Naessens altus

Kaspar Kröner altus

Lior Leibovici tenor

Joao Moreira tenor

Robert Coupe tenor

Matthew Vine tenor

Jasper Schweppe bas

 

Getijdendag

Donald Bentvelsen

 

"Codex E is chronologically later than Codex F; some of the pieces are actually dated 1566. The writing, which was almost like calligraphy in the first books, looks as if it was done in a hurry, almost as if the urgency of the nearing reformation can be felt. I see quite a few parallels with our times here, where in the Netherlands the arts are threatened by multiple budget cuts, and the cabinet is in favour of motorways and jet fighters. Prime minister Rutte will go into history as the next iconoclast. Enjoy this unbelievably beautiful music written standing on the edge of a cliff, at the end of an era!"

 Donald Bentvelsen

Daniel Elgersma

 

"This project is special for me because it gives me the opportunity to sing with a fantastic group of singers a recently rediscovered repertoire that hasn’t been sung or heard for over 400 years. It is thrilling to sing this forgotten music back to life after four centuries of silence.”

 Daniel Elgersma

EGIDIUS

EGIDIUS is een vocaal ensemble gespecialiseerd in Renaissance-muziek en is vernoemd naar een zanger uit een van de mooiste en beroemdste Middelnederlandse gedichten. De anonieme dichter meldt daarin dat hij als achtergeblevene eerst nog een lied moet zingen, hoewel hij weet dat de overleden Egidius in de hemel reeds op hem wacht (“Ik moet nog singhen een liedekijn). En dat is precies wat het ensemble EGIDIUS doet: de muziek zingen van de grote polyfonisten die sinds lang niet meer onder ons zijn, maar wier werk soms een glimp of een afglans is van de Eeuwigheid.

 

Tot 2010 was EGIDIUS een vocaal kwartet, maar voor de cd-opnamen van de Leidse Koorboeken werd het kwartet uitgebreid met meerdere zangers. Het werd een ‘college’, gemodelleerd naar de zestiende-eeuwse zangers groep in de Leidse Pieterskerk. Al doende bereikte het ensemble zijn ideale bezetting en kenmerkende heldere klank, met zangeressen op de superius partijen. In 2016 werd besloten van de toevoegingen ‘kwartet’ en ‘college’ af te zien en door te gaan onder de naam EGIDIUS.

 

De kern van repertoire van EGIDIUS is altijd de polyfone muziek uit de 16e eeuw geweest die onder de Habsburgse invloedssfeer (Karel V, Margaretha van Oostenrijk, Philips II) is geschreven. Naast het zingen van het werk van bekende componisten als Orlando di Lasso en Clemens non Papa besteedt het ensemble door middel van eigen research, cd’s en concerten ruime aandacht aan het werk van ‘vergeten’ meesters als Nicolas Payen, Cornelius Canis, Thomas Crecquillon en Gheerkin de Hondt. Het maakte integrale opnamen van Tielman Susato’s twee Musyckboexkens (1551) en de van Nederlandse liederen uit het handschrift van Lauweryn van Watervliet (ca. 1505). Van 2010 t/m 2015 wijdde EGIDIUS jaarlijks een dubbel-cd en een concertserie aan het magnifieke repertoire uit een van de belangrijkste muziekcollecties van Europa: de zes Leidse Koorboeken. Dit project is inmiddels onderscheiden met de Gouden Label Prijs.

 

EGIDIUS zong en zingt in vele gerenommeerde festivals en concertzalen en maakte tournees door Vlaanderen, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Denemarken, Estland, Bolivia, Peru en de Verenigde Staten. De artistieke leiding van het kwartet is in handen van de altus Peter de Groot.

 

www.egidiuskwartet.nl

egidius_kwartet2

peter-de-groot-met-codex-A

Peter de Groot met koorboek

Peter de Groot (1957), artistiek leider

Studeerde schoolmuziek en zang (bij Aafje Heynis). Net als zijn medekwartetleden zingt hij al jarenlang in tal van gerenommeerde binnen- en buitenlandse ensembles. Sinds Paul van Nevel hem 1994 uitnodigde in het Huelgas Ensemble, besloot hij zich verder voornamelijk aan het polyfone erfgoed van de Lage Landen te wijden. Hij beschouwt zich op het gebied van Renaissancemuziek een leerling van de grote Vlaamse maestro. Zijn andere belangrijke raadgever is de Josquin- en Ockeghemspecialist Jaap van Benthem. Verder werkte hij bij de voorbereiding van de Egidius projecten samen met o.a. Prof. Bossuyt (Canis en Payen), Prof. Laura Youens (Crecquillon) Prof. Johan Oosterman (Lauweryn en Susato) en de musicologe drs. Véronique Roelvink (Gheerkin de  Hondt).

Blijf op de hoogte

 

Meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond de Leidse Koorboeken, de concerten en de CD's!

 

 

Meld-u-aan-voor-de-nieuwsbrief-UP

U kunt ons helpen

 

Het EGIDIUS heeft op eigen risico dit ambitieuze, zes jaar durende project opgezet. U kunt ons op verschillende manieren helpen!

 

 

Mijn-steun-UP

FORUM-UP

EK-UP

BLOG-UP

 

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

 

1-leiden 2-leiden-stad  4-RAL 5-FPK10-Leiden50jaarMonumentenstad_50  cultuurfonds_horizontaal_kleur  max

6-stedelijk-Museum-Leiden 7-cultuurfonds-leiden8-KRO  vsbfonds_rgb